نوشته شده توسط : boudika

16 مرداد 1359

به فرمان 'امام خمینی'(ره) جهاد دانشگاهی با هدف تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی تشكیل شد. این نهاد هم اكنون با اهدافی چون گسترش تحقیقات و شكوفایی روحیه پژوهش، گسترش طرح‏های كاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراكز علمی و تحقیقاتی به منظور به كارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همكاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به ویژه برای نسل جوان، به فعالیت خود ادامه می دهد.

16 مرداد 1356

'امیرعباس هویدا' یك روز پس از بركناری، در مصاحبه‌ای با روزنامه اطلاعات اعلام كرد تا یك روز قبل از استعفای از این موضوع خبر نداشته و در حقیقت محمد رضا پهلوی او را بركنار كرده است. هویدا مدت 13 سال نخست وزیر ایران بود و پس از او در این روز 'جمشید آموزگار' حكم نخست وزیری را از 'محمدرضا پهلوی' دریافت كرد.

16 مرداد 1349

سپهبد 'تیمور بختیار' رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت كشور در شكارگاهی اطراف بغداد توسط یكی از اعضای نفوذی ساواك به ضرب گلوله به قتل رسید. 'تیمور بختیار' در سال 1340 بدنبال فعل و انفعالات سیاسی و قدرت گرفتن بیش از حد، توسط محمدرضا پهلوی از ریاست ساواك معزول شده بود و از چندی پیش به عراق آمده و به فعالیت علیه حكومت پهلوی سرگرم بود.

16 مرداد 1344

'آیت الله فیروزآبادی' نماینده چند دوره مجلس در عصر مشروطه و مؤسس بیمارستان فیروزآبادی تهران ، در 96 سالگی درگذشت‌.

16 مرداد 1341

'علی امینی'، كه با توصیه امریكا به نخست وزیری رسیده بود، 10 روز پس از آنكه توسط 'محمدرضا پهلوی' از نخست‌وزیری عزل شد، در حالی كه آمریكا را مورد انتقاد قرار می‌داد، به اتفاق همسرش، تهران را به قصد اقامت در سوئیس ترك كرد. ناموفق بودن دولت امینی در جلب كمك‌های خارجی، برگزاری انتخابات،‌ و راضی نگه‌داشتن گروه‌های سیاسی، به محمدرضا پهلوی امكان داد تا او را با نظر مثبت امریكا بركنار كند.

16 مرداد 1333

ژنرال 'آیزنهاور' رییس جمهوری آمریكا و 'چرچیل' نخست وزیر انگلیس، تعهد ایران به پرداخت غرامت به انگلیس به دلیل ملی شدن صنعت نفت را تبریك گفتند.

16 مرداد 1325

مصوبه هیئت وزیران درباره نحوه تامین هزینه مربوط به امور آموزشی و بهداشتی شهر بیرجند به تصویب رسید. در این مصوبه، اخذ عوارض از كوپن‌های قند و شكر، هر كیلو وات برق مصرفی، هر سیصد كیلو گندم و هر سیصد كیلو جو برای تامین هزینه مربوط به ساخت دبستان نوبنیاد و امور بهداشتی این شهر تعیین كرده است.

16 مرداد 1324

بخشنامه‌های نخست وزیری درباره مسائل مربوط به ایام ماه مبارك رمضان صادر شد. در این بخشنامه‌ها كه خطاب به ریاست كل شهربانی كشور و وزارت جنگ نوشته شده، دستور شلیك توپ در شهرهای بزرگ برای اعلام مواقع افطار و سحر صادر شده است.

16 مرداد 1285

'مظفرالدین شاه قاجار' متعاقب صدور فرمان برقراری حكومت مشروطه در ایران‌، دستور تشكیل اولین مجلس شورا را صادر كرد.

اطلاع**2002**1717





:: برچسب‌ها: فیلم , شهری , زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: